Att mötas på mitten.

Matteusevangeliet 5:46-48: "Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? Och om ni hälsar på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant? Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig."
Det är lättare att förstå någon som har samma referensramar som man själv har än att möta någon med en helt annan attityd och syn på livet . Det är inte säkert att man tycker bättre om den förstnämnde men förstår den bättre gör man.  Personligen har jag lärt mig att uppskatta möten med människor som har attityder och synsätt väsenskilda från mina mer och mer, de kan om man försöker ha en ödmjuk attityd, vara väldigt fruktsamma. De människorna nuddar vid våra mentala sår och kan hjälpa oss att läka dem. Jag tror att vi alla någon gång varit den där människan som stört någons ro bara genom vår närvaro och vi har alla träffat någon som stört vår.
Ordet "fullkomlig" är ett stort ord och ingen av oss kommer att bli det i det här livet, men vi växer de gånger vi lyckas möta andra än de med samma synsätt och sätt att vara som vårt eget, med öppet hjärta. Vi är ju  alla Guds skapelser, hur vi än är och ser på tillvaron:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0