Singelskapet - en viktig funktion i samhället?

Kan det vara så att  vissa människor SKA vara singlar, att det ingår i Guds plan med just dessa människors liv? Som en av många ständiga singlar känns den frågan relevant i mitt liv. En del människor lever konstant i förhållanden medan andra väldigt sällan får det att fungera eller ens aldrig får till något som kommer i närheten av ett förhållande.
Jag har en teori om att det kanske är en tanke med det, sedan kan jag inte säga om den kommer ur en vilja att hitta en bra anledning till ett ständigt singelskap, eller om det finns någon vettig grund för den. Det får den som läser själv avgöra.
Tanken är den att samhället behöver fria rörliga individer som utan att ta hänsyn till en partner kan lägga sin energi på att hjälpa till där det behövs. Individer som har möjlighet att exempelvis besöka en behövande vän mitt i natten, lägga hela sin energi på att jobba med ungdomar, ha fullt fokus på eventuella barn osv. De "eldsjälar" vi ibland hör talas om är oftast singlar. (Nu vet jag att majoriteten av singlarna inte är "eldsjälar", utan missar att använda  möjligheten att fylla den här viktiga funktionen, men det ändrar inte det faktum att möjligheten finns. I slutändan är det individen själv som avgör vad den väljer att göra med sin tid.)
 Singelindivider  kompletterar par- och familje individerna, som har en helt annan funktion att fylla. Deras funktion är snarare att försöka skapa en stabilitet, i familjen och kanske indirekt även i världen . Bra parförhållanden och familjemiljöer skapar stabila individer. Stabila individer är bra för världen.

Eller är det bara så att det utbredda singelskapet är ett resultat av ökad rädsla för att släppa någon nära?










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0