Drew - en av många.

I dagens Aftonbladet finns en intervju med Drew Barrymore där hon säger:
"Jag hade inte en barndom eller ett familjeliv som gav mig kunskap om hur ett lyckligt hem ska vara. Jag fick heller inget perspektiv på hur ett förhållande ska kännas, vilket har gjort att jag inte har haft så stor framgång i mina förhållande som jag skulle ha önskat."

Hennes uppväxt får  väl sägas vara extrem men jag tror att många kan känna igen sig i det hon säger, utan att ha växt upp i en så barnovänlig miljö som Hollywood och utan droger, det räcker med att ha växt upp i ett trasigt hem där kärleksfulla band saknas. Ett trasigt hem kan vara alltifrån föräldrar som inte har tid med sina barn på grund av jobb till ett hem där någon av föräldrarna använder droger eller misshandel förekommer.
Jag menar inte att måla upp en kolsvart bild av hur det ser ut idag, det finns massor av hem där kärleksfulla relationsförebilder finns, men hemmen som inte har de ingridienserna är alltför många. De hemmen skapar människor som i likhet med Drew har svårt med sina vuxna relationer.

I boken "Bröderna Karamazov" av Dostojevskij säger en av huvudpersonerna (minns inte riktigt vem) att det är svårare att älska på nära håll än på avstånd och så är det nog. Ibland har vi människor så nära att vi ser inte varandras behov och kan ibland ha svårt att ge vad som behövs, då våra närmastes behov så lätt kan krocka med våra egna.


Det är därför det är så viktigt att vi värnar om varandra och våra barn och att vi kämpar för att få relationer att läka och om det är lämpligt kvarstå, både våra egna och om vår hjälp efterfrågas, även andras.
Vi behöver varandra och vi behöver Guds vägledning för att på riktigt se människor i vår närhet och efter bästa förmåga hantera behov som ibland krockar med våra egna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0