...och vi behöver ett troll!

En inbjudan till att vara med i två småflickors lek avslutades så. De kom in med andan i halsen och sa att det lekte bockarna Bruse. 5-åringen var den stora bocken Bruse och 4-årigen mellanbocken Bruse och nu behövde de alltså ett troll. Det krävs ett hjärta av sten för att stå emot det så jag tog på mig skorna och skuttade ut för att fånga de små bockarna, och jag vet inte vem som hade roligast, de eller jag.
Det är en oerhörd gåva att få delta i barns spontana lek och  få glömma de vardagliga och ansvarstyngda delarna i livet, för att en stund bara leka och ha roligt. Framför allt är det skönt att för ett tag glömma analyserandet, noterandet och bedömandet och bara vara i leken.
Var som ett barn sa Jesus, så kommer du in i himmelriket.
Var i tron och tilliten istället för att själv lägga upp egna strategier som ofta faller på vår egen stolthet eller egoism. En stund i ömsesidig lek kan inte bli fel, lika lite som ett liv i tillit till Gud kan levas fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0